<>
thyreos

Βυζαντινες Μαχες

<>
Άβυδος, 989
Αγροί Κάτωνος, 548
Αγχίαλος (1), 708
Αγχίαλος (2), 763
Αγχίαλος, 917
Άδης, 1057
Αδραμύττιον, 1205
Αδριανούπολη, 324
Αδριανούπολη, 378
Αδριανούπολη, 813
Αδριανούπολη, 1254
Αδριανούπολη, 1369
Αζάζιον, 1030
Αζνανταΐν, 634
Ακροϊνόν, 740
Ακρ. Μερκούριον, 468
Αλεξάνδρεια, 641
Αλεξανδρέτα, 971
Αλτάβα, 578
Άμιδα, 359
Άμιδα, 502-503
Άμιδα, 973
Αμόριον, 838
Ανδρασός, 960
Ανζήν, 838
Ανθηδόνος, 634
Ανίον, 1064
Αντιόχεια, 540
Αντιόχεια, 611
Αντιόχεια, 969
Αντιόχεια Μαιάνδρου,1211
Απάμεια, 998
Απούλια, 1155
Άπρος, 1305
Αράξης, 589
Αρζαμών, 586
Αρίμινον, 538
Αρκαδιούπολις, 970
Αρκαδιούπολις, 1194
Αττάλεια, 1207
Αύξιμος, 539
Αυράσια όρη, 540
Βαβυλών, Αίγυπτος, 640
Βαθυρρύαξ, 872
Βαλάραθος, 591
Βάργυλος, 634
Βασιλικά Θερμά, 979
Βασιλική Λιβάδα, 1050
Βαφεύς, 1302
Βεζούβιος, 553
Βεράτιον, 1281
Βερεγάβα, 759
Βερόη, 1122
Βερσινικία, 813
Βεσκέρα, 682
Βιμινάκιον, 599
Βιτωλίων, 1015
Βολτούρνος, 554
Βόσπορος, 1352
Βουλγαρόφυγον, 896
Βουργάων, 535
Βουσταγάλλορα, 552
Βρινδήσιον, 1156
Γάζακα, 591
Γιαρμούκ, 636
Δαζιμών, 838
Δαμασκός, 634
Δαμιέττη, 853
Δαράς, 530
Δαράς, 573
Δέκιμον, 533
Δημητριάς, 1274
Δημητρίτσι, 1185
Διακενέ, 1050
Διάμπολις, 1049
Διδυμότειχο, 1352
Δορύστολο, 971
Δυρράχιο, 1018
Δυρράχιο, 1081
'Εδεσσα, 1031
Εκατό Βουνοί, 1050
Ελλήσποντος, 324
Έμεσα, 635-636
Επιδρομή Ρως, 860
Επιδρομή Ρως, 941
Επιδρομή Ρως, 1025
Επιδρομή Ρως, 1043
Ερμαία Άκρα, 468
Εχινάδες, 1427
Ζόμπος, 1074
Ηλιούπολις, 640
Ηράκλεια, 806
Θάκια, 545
Θαννούριος, 528
Θάσος, 829
Θεσσαλονίκη, 586
Θεσσαλονίκη, 615
Θεσσαλονίκη, 617
Θεσσαλονίκη, 617
Θεσσαλονίκη, 676-678
Θεσσαλονίκη, 904
Θεσσαλονίκη, 995
Θεσσαλονίκη, 1014
Θεσσαλονίκη, 1040
Θεσσαλονίκη, 1185
Θεσσαλονίκη, 1224
Θεσσαλονίκη, 1264
Θεσσαλονίκη, 1422-1430
Θωμάς ο Σλάβος, 821-823
Ιερομύαξ, 636
Ιερουσαλήμ, 614
Ιερουσαλήμ, 637
Ιτιές, 377
Καισάρεια, 1073
Καλαβρύη, 1079
Καλλίνικο, 531
Καλλίπολη, 1354
Καλλίπολη, 1366
Κάμπους Αρντιένσις, 316
Κάννες, 1018
Κάβο Μπον, 468
Καπετρου, 1049
Καρχηδών, 698
Καστοριά, 1259
Καστροτζιοβάννι, 859
Κατασύρται, 917
Κεφαλλονιά, 880
Κίβαλι, 316
Κίλλιον, 544
Κλειδίον, 1014
Κλοκότνιτσα, 1230
Κοπίδναδον, 788
Κοτύαιον, 492
Κούνδουρος, 1205
Κρασός, 804
Κρήτη, 824
Κρήτη, 828
Κρήτη, 961
Κτησιφών, 363
Κωνσταντινούπολη, 626
Κωνσταντινούπολη,674-678
Κωνσταντινούπολη,717-718
Κωνσταντινούπολη, 941
Κωνσταντινούπολη, 1047
Κωνσταντινούπολη, 1187
Κωνσταντινούπολη, 1204
Κωνσταντινούπολη, 1235
Κωνσταντινούπολη, 1260
Κωνσταντινούπολη, 1261
Κωνσταντινούπολη, 1422
Κωνσταντινούπολη, 1453
Λαλακάων, 863
Λάρισα, 1084
Λεβούνιον, 1091
Λήμνος, 1025
Λιπάρες, 880
Στήλαι, 880
Μακρύπλαγι, 1264
Μάμμης, 534
Μαντζικέρτ, 1071
Μαοζαμάλχα, 363
Μαράνγκα, 363
Μαρκέλλαι (1), 756
Μαρκέλλαι (2), 792
Μαρκιανούπολις, 377
Μάρτα, 547
Μαρτυρόπολις, 588
Μαυροπόταμος, 844
Μεδιόλανον, 539
Μελαντιάς, 559
Μελιτηνή, 576
Μέμβρησα, 536
Μεσσίνα, 843
Μιλάνο, 539
Μιλβία Γέφυρα, 312
Μπίτολα, 1015
Όρος Σέλευκος, 353
Μοντεπελόζο, 1041
Μοντεματζιόρε, 1041
Μοράβας, 1191
Μούρσα, 351
Μούτα, 629
Μουκέλλιν, 542
Μπαρ, 1042
Μπάρι, 1068-1071
Βερζιτία, 774
Μπρίντιζι, 1156
Μπροκάρ, 634
Μυριοκέφαλον, 1176
Νάπολη, 536
Νέαι Πάτραι, 1274
Νίκαια, 1077
Νίκαια, 1097
Νίκαια, 1328-1331
Νικίου, 646
Νικομήδεια, 782
Νικομήδεια, 1331-1337
Νινευί, 627
Νίσιβις (1), 338
Νίσιβις (3), 350
Νοβιοντούνουμ, 369
Νταδίν, 634
Νταμιέτα, 853
Ντεβίνα, 1279
Noviodunum, 369
Ολιβέντο, 1041
Ονγκάλ, 680
Ορόντης, 994
Όστροβο, 1043
Ούτους, 447
Όφλιμος, 622
Παγκάλεια, 978
Παλακατσίς, 1021
Παλέρμο, 830-831
Πεδιάδα Άρδα, 316
Πελαγονία, 1015
Πελαγονία, 1259
Πελεκάνος, 1329
Περκρί, 1034
Πέτρα, 551
Πετρόης, 1057
Πηγαί, 922
Πηνειού, 1084
Πιρισαμπόρα, 363
Πλίσκα, 811
Ποιμανηνόν, 1224
Πόσων, 863
Πρεσλάβα, 1053
Πρίνιτσα, 1263
Προύσα, 1317-1326
Πύλες Τραϊανού, 986
Ρίμινι, 538
Ρίσκι, 759
Ρόδος, 1249
Ρόδος, 1309
Ρομέττα, 964
Ρομέττα, 1038
Ρουσόκαστρο, 1332
Ρύνδακος, 1211
Ρώμη (1), 537-538
Ρώμη (2), 545 - 546
Σάβος/Σάβα, 388
Σαμάρα, 363
Σάρδεις, 743
Σαρδική, 809
Σάταλα, 530
Σβιντάξ, 1022
Σεβάστεια, 1070
Σεβαστούπολη, 692
Σένα Γκάλικα, 551
Σενιγκάλλια, 551
Σερδική, 809
Σέτινα, 1017
Σίγγαρα, 344
Σιδηρά Γέφυρα, 637
Σίλλυον, 677
Σιρίμνι, 1021
Σίρμιον, 441
Σίρμιον, 580-582
Σίρμιον, 1167
Σίφριος, 503
Σκάλας Βέτερες, 537
Σκαφίδας, 1304
Σολάχων, 586
Σουφετούλα, 647
Σπερχειός, 997
Στρώμνιτσα, 1014
Στρούμβιτσα, 1014
Συρακούσες, 827-828
Συρακούσες, 877-878
Ταγίναι, 552
Ταορμίνα, 902
Ταρσός, 965
Τορνίκιος, 1047
Τριάβνα, 1190
Τρικάμαρον, 533
Τροίνα, 1040
Υέλιον & Λειμμόχειρ, 1177
Φαβέντια, 542
Φάρος, 1043
Φάρσαλα, 1277
Φιλαδέλφεια, 1390
Φιλομήλιον, 1117
Φιράζ, 634
Φοίνιξ, 655
Φορίνο, 663
Φρίγδος, 394
Χαλέπι, 637
Χαλέπι, 962
Χαλέπι, 969
Χαριούπολις, 1051
Χερσόνησος, 447
Χρυσούπολη, 324
  4 ος    αιών
  5 ος    αιών
  6 ος    αιών
  7 ος    αιών
  8 ος    αιών
  9 ος    αιών
10 ος    αιών
11 ος    αιών
12 ος    αιών
13 ος    αιών
14 ος    αιών
15 ος    αιών

Aspis

Πολιορκία της Θεσσαλονίκης (1)

χρόνος:

586

Σεπτέμβριος 586
Αποτυχημένη πολιορκία της Θεσσαλονίκης από τους Σλάβους ★ ★ ★ ★
εχθρός:
Σλάβοι
τοποθεσία:
Θεσσαλονίκη
 ακρίβεια θέσης: ●●●●●
τύπος μάχης:
Πολιορκία
πόλεμος:
Πόλεμοι εναντίον Αβάρων και Σλάβων
σύγχρονη χώρα:
Ελλάδα
  Οι Βυζαντινοί(αυτοκρ.  Μαυρίκιος) Οι Εχθροί
Επικεφαλής: Άγνωστος Άγνωστος
Δυνάμεις: Άγνωστος 100.000
Απώλειες:

Ιστορικό πλαίσιο:
Οι Σλάβοι (ή Σκλαβηνοί) πρωτοεμφανίζονται στη Βυζαντινή ιστορία στις αρχές του 6ου αιώνα, όταν μεγάλοι αριθμοί Σλάβων αναφέρεται ότι ζουν σε δάση και έλη βόρεια από τον Δούναβη. Ανήκουν σε διάφορες φυλές που συχνά πολεμούν μεταξύ τους. Κατά καιρούς εισβάλλουν στις παραδουνάβιες περιοχές της αυτοκρατορίας εισχωρώντας σιγά-σιγά όλο και πιο νότια. Μέχρι τα μέσα του 6ου αιώνα έχουν εξελιχθεί σε σοβαρή απειλή. Μια από τις πρώτες εκτεταμένες αναφορές στη δραστηριότητά τους γίνεται από τον ιστορικό Προκόπιο όταν εξιστορεί την καταστροφή της Τοπείρου (στον Νέστο, δυτικά της Ξάνθης) από τους Σκλαβηνούς το 549.
Στις αρχές περίπου της δεκαετίας του 580 άρχισε μια μεγάλης κλίμακας μετακίνηση Σλάβων στα Βαλκάνια. Οι επιδρομές των Αβάρων κατά μήκος της κοιλάδας του Δούναβη μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα άνοιξαν, κατά κάποιο τρόπο, τον δρόμο για τους Σλάβους, και ένας μεγάλος πληθυσμός που περιλάμβανε 100.000 πολεμιστές ξεχύθηκε στη Θράκη και την Ιλλυρία.
Δεν επρόκειτο απλώς για μετανάστευση, αλλά για επιδρομή που συνδυαζόταν με λεηλασίες, αρπαγές και σφαγές. Το χαρακτηριστικό των Σλάβων ήταν ότι συνήθως κινούνταν πεζοί –πολύ γρήγορα– και όχι με άλογα όπως οι άλλες βάρβαρες φυλές. Ακόμα κι έτσι, κατόρθωσαν να φτάσουν μέχρι τις παρυφές της Κωνσταντινούπολης.
Η επιδρομή των Σλάβων δεν συνάντησε μεγάλη αντίσταση. Ο Βυζαντινός στρατός είχε εμπλακεί σε πόλεμο με τους Πέρσες και ο αυτοκράτορας Μαυρίκιος δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει πολλές δυνάμεις εναντίον Αβάρων και Σλάβων. Υπήρχε και μια σχετική απροθυμία από τους στρατιωτικούς να πολεμήσουν στα Βαλκάνια, γιατί, σε σύγκριση με το Περσικό μέτωπο, το δυτικό θέατρο επιχειρήσεων παρείχε ελάχιστες ευκαιρίες για λαφυραγώγηση, ειδικά απέναντι στους πεινασμένους Σλάβους. Έτσι ο Μαυρίκιος με στρατεύματα δίχως κίνητρο, αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες στο να καταφέρει κάποιες έστω και τοπικές περιορισμένες επιτυχίες, με αποτέλεσμα οι Σλάβοι να φτάσουν μέχρι τα Αναστασιανά τείχη της Κωνσταντινούπολης.
Εκεί όμως τους σταμάτησε ο στρατηγός του Μαυρικίου Κομεντίολος το 584, ο οποίος ως επικεφαλής ταξιαρχίας τους νίκησε στον ποταμό Εργίνεια (;) και τον επόμενο χρόνο τους νίκησε για άλλη μια φορά κοντά στην Αδριανούπολη και τους απώθησε. Μετά από αυτά οι Σλάβοι, οι οποίοι είχαν πληγεί και από την επιδημία πανώλης που είχε ενσκήψει τότε σε όλα τα Βαλκάνια, γύρισαν πίσω και κινήθηκαν προς τα δυτικά.

Η Μάχη:
Θεσσαλονίκη
Άγιος Δημήτριος
Οι Σλάβοι, αφού ερήμωσαν τη Θράκη και τη Μακεδονία, εμφανίσθηκαν προ των τειχών της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 586 ή κατ’ άλλους, του 597. Πολύ πιθανόν στην επίθεση να συμμετείχαν και Άβαροι (οπότε θα είχαν και την αρχηγία), αλλά αυτό δεν είναι βέβαιο.
Τα γεγονότα της πολιορκίας είναι γνωστά από μία μόνο πηγή το Α΄ Βιβλίο Διηγήσεων των Θαυμάτων του αγίου Δημητρίου το οποίο συνέγραψε ο αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Ιωάννης Α', στις αρχές του 7ου αιώνα. (Την εποχή της πολιορκίας αρχιερέας της Θεσσαλονίκης δεν ήταν ο Ιωάννης, αλλά ο Ευσέβιος.)

Σύμφωνα με τον Ιωάννη, ο στρατός των βαρβάρων αριθμούσε περί τους 100.000 άνδρες. Στην πόλη δεν υπήρχε μεγάλη στρατιωτική δύναμη ενώ ο κυβερνήτης (ο Ύπαρχος Ιλλυρικού) έλειπε. Απουσίαζαν επίσης και πολλοί από τους κατοίκους επειδή ήταν η περίοδος του τρύγου. Η άμυνα βασίστηκε περισσότερο σε ένα είδος πολιτοφυλακής που αυτοσχεδίαζε χωρίς σχέδιο και ιεραρχία. Επιπλέον οι υπερασπιστές ήταν καταβεβλημένοι και αποδεκατισμένοι από την πανώλη (η επιδημία είχε τελειώσει 50 μέρες πριν). Οι ιερείς και οι χριστιανοί κάτοικοι προσεύχονταν συνεχώς στον Θεό για να απομακρύνει την θεήλατον μάστιγαν και το θηριώδες εκείνον φύλον. Σημειωτέον ότι στην πόλη ζούσαν και πολλοί Εβραίοι αλλά και ειδωλολάτρες. Σημαντικό μέρος των αμυνομένων ήταν το παγανικόν τμήμα της πολιτοφυλακής.
Σύμφωνα με τον Ιωάννη, ο Άγιος Δημήτριος, ο προστάτης άγιος της πόλεως, εμφανίσθηκε επί των επάλξεων ντυμένος σαν πολεμιστής και ενστάλαξε θάρρος στις καρδιές των υπερασπιστών και φόβο στον εχθρό. Η πολιορκία που διήρκεσε μια εβδομάδα απέτυχε και η σωτηρία της Θεσσαλονίκης αποδόθηκε στον Άγιο Δημήτριο.

Αξιοσημείωτα:
Ο Ιωάννης στη διήγηση των θαυμάτων καταγράφει ότι η εμφάνιση των Σλάβων έξω από τείχη συνέβη στις 22 Σεπτεμβρίου ημέρα Κυριακή. Η ημερομηνία αυτή αντιστοιχεί σε δύο πιθανές χρονιές: το 586 ή το 597. Οι περισσότεροι ιστορικοί δέχονται το 586 αλλά υπάρχουν αρκετά επιχειρήματα και υπέρ του 597. Οπότε η χρονιά δεν είναι απολύτως σίγουρη.

Επακόλουθα:
Μετά τη λήξη της πολιορκίας η Θεσσαλονίκη υπέφερε από λιμό λόγω της σιτοδείας από την επέλαση των Σλάβων.
Μετά την αποτυχία τους στη Θεσσαλονίκη οι Σλάβοι δεν έφυγαν αλλά συνέχισαν προς τα νότια, ενώ ένα μέρος έμεινε στη Μακεδονία. Η Θεσσαλονίκη έγινε κατ’ επανάληψιν στόχος των Σλάβων τις επόμενες δεκαετίες.

 Απόδοση κειμένου στα Ελληνικά σε συνεργασία με Δημοσθένη Λαμπρινάκη